Skip to main content

الإمكانات التشكيلية للخامات المستهلكة لإنتاج مشغولة فنية مبتكرة قائمة علي التجريب

Research Authors
أ.م.د وجدى رفعت فريد -أستاذ مساعد الأشغال الفنية بقسم التربية الفنية بكلية التربية النوعية جامعة أسيوط
Research Abstract

ملخص البحث:
تهتم التربية الفنية بإنتاج وتشكيل الخامات البيئية الطبيعية منها والمصنعة والمتوفرة في بيئة المتعلم وصياغتها في أعمال فنية والاستفادة منها مما يؤدي ذلك إلي حدوث نوع من التوافق بين المتعلم والبيئة .
والأشغال الفنية هو المجال الذي سبق كل المجالات الفنية إلي الاهتمام بتعدد الخامات وتوليفها، والذي يعد أحد ميادينها الرئيسية ، والمعنى بفكر التجريب لاعتماده الأساسي بالخامات .ونظراً للظروف المادية القاسية وارتفاع أسعار الخامات فيرى الباحث إلي إمكانية الاستفادة من بواقي الخامات والمستهلك منها أي الذى يكون مصيرها النفايات ، من هذه الأشغال والخامات التي سوف نتحدث عنها مثل بواقي قشور الفاكهة والخضروات والنباتات الجافة، والخيش وبواقي التنجيد وبواقي الأقمشة، وبواقي الفوم الملون والاوراق، والأمشاط، والأسلاك الحديدية والمسامير وغيرها الكثير من المستهلكات الموجودة بالبيئة .
مشكلة البحث : تتحدد المشكلة البحثية في التساؤل التالى :
كيف يمكن الاستفادة من الإمكانات التشكيلية للخامات المستهلكة في إنتاج مشغولات فنية مبتكرة قائمة علي التجريب
مسلمة البحث: يسلم البحث بأن مجال الأشغال الفنية يتقبل كل جديد في أسلوب تناول الخامات المستخدمة.
فرض البحث : يفترض البحث أنه يمكن إنتاج مشغولات فنية مبتكرة بالاستفادة من التجريب بالإمكانات التشكيلية للخامات المستهلكة.
هدف البحث: يهدف البحث إلي الكشف عن الاستفادة بالإمكانات التشكيلية للخامات المستهلكة في إنتاج مشغولات فنية قائمة علي التجريب .
منهج البحث: يستند منهج البحث الحالي علي ثلاثة محاور وهي كالتالي:
1. الأشغال الفنية والاستفادة من الخامات المستهلكة وبواقي الخامات .
2. دور الخامة فى المشغولة الفنية.
3. التجريب لابتكار بعض المشغولات الفنية القائمة علي المستهلكات.

Plastic potential of consuming raw materials for the production of innovative technical artifact list on experimentation
Interested in art education to the production and the formation of natural environmental materials and manufactured and available in the learner environment and formulated in the works of art and benefit from them, which leads to a sort of consensus between the learner and the environment. The handicrafts art is the area that previously all functional areas to pay attention to the multiplicity of raw materials and synthesized, which is one squares key, meaning thought experimentation for adoption primary ores. Given the circumstances material cruel and rising prices of raw materials Ferry researcher access to leftover raw materials and consumer, including any which have doomed waste, of these works and materials that will talk about it like leftover peel fruits and vegetables and plants dry, burlap and leftover upholstery and leftover fabrics, and leftover foam and colored leaves, and combs, and wire iron nails and many other consumables on the environment. Problem of the research: research problem is determined in the following question: How to benefit from plastic potential for raw materials consumed in the production of innovative technical artifacts based on experimentation? .
Certain of the research: recognizes that the field of handicrafts art to accept all the new style eating raw materials used. Hypothesis of the research: assumes that it can produce innovative technical artifacts to benefit from experimentation plastic potential of raw materials consumed. Aim of the research: The research aims to detect benefit plastic potential of raw materials consumed in the production of artistic artifacts based on experimentation. Methodology of the research: current research methodology is based on three dimensions, as follows: 1. Handicrafts art and utilization of raw materials consumed and leftover raw materials. 2. Raw role in handicrafts art.
3-Experimentation to invent some handicrafts art based disposables

Research Department
Research Journal
المؤتمر الدولي الثالث (حوار جنوب-جنوب)بعنوان الفنون التشكيلية والمتغيرات العالمية
Research Member
Research Rank
3
Research Website
كلية التربية النوعية جامعة أسيوط
Research Year
2012